پیچیده تجارت کشورهای دیگر اخبار سیاسی و اجتماعی

پیچیده: تجارت کشورهای دیگر اخبار سیاسی و اجتماعی

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری تلویزیون از جایزه حاتمی‌کیا ذوق می‌کند، از اسکار فرهادی نه

به نظر می‌رسد نگاه‌های خودی و غیرخودی نه فقط در رسانه‌های خصوصی٬ مکتوب و مجازی بلکه در صداوسیما که توقع نگاه برابر از آن می‌رود به وضوح قابل مشاهده است.

تلویزیون از جایزه حاتمی‌کیا ذوق می‌کند، از اسکار فرهادی نه

تلویزیون از جایزه حاتمی کیا ذوق می کند، از اسکار فرهادی نه

عبارات مهم : ایران

به نظر می رسد نگاه های خودی و غیرخودی نه فقط در رسانه های خصوصی٬ مکتوب و مجازی بلکه در صداوسیما که توقع نگاه برابر از آن می رود به وضوح قابل مشاهده است.

به گزارش “سینماسینما”، اهدای سه جایزه از جشنواره ای در اتریش به ابراهیم حاتمی کیا و فیلمش «بادیگارد» رسانه های طرفدار این سینماگر را چنان هیجان زده کرده که گویی در مقطعی این کارگردان و این رسانه ها جوایز جهانی سینماگران ایرانی را حاصل سیاه نمایی ها عنوان نکرده بودند.

تلویزیون از جایزه حاتمی‌کیا ذوق می‌کند، از اسکار فرهادی نه

«بادیگارد» به کارگردانی حاتمی کیا در تازه ترین حضور جشنواره ای توانسته در جشنواره وین که در اتریش برگزار می شود در مسابقه با سه فیلم دیگر جوایز عالی ترین کارگردانی٬ عالی ترین بازیگر نقش مکمل مرد و عالی ترین دستاورد هنری را از آن خود کند. «بادیگارد» و «میلیون ها علاقه در من» هر کدام سه جایزه از این مسابقه بردند و «پلاتونوف» دو جایزه به دست آورد.

در حالی که حاتمی کیا با فیلمش توانسته از یک مناسبت سینمایی نه چندان مطرح در اروپا سه جایزه کسب کند٬ رسانه هایی که تا قبل از این چندان روی خوشی به جوایز جهانی سینمای کشور عزیزمان ایران نشان نمی دادند٬ بارها و بارها اخبار این جایزه را منعکس کردند. از رسانه های مجازی٬ خبرگزاری ها و مطبوعات گرفته تا خبرگزاری صداوسیما و بخش های خبری متفاوت صداوسیما بارها و بارها خبر جایزه «بادیگارد» از جشنواره وین یادآوری کرده اند.

به نظر می‌رسد نگاه‌های خودی و غیرخودی نه فقط در رسانه‌های خصوصی٬ مکتوب و مجازی بلکه در صداوسیما که توقع نگاه برابر از آن می‌رود به وضوح قابل مشاهده است.

با این وجود به نظر نویسنده روزنامه «کیهان» جای تبریک به حاتمی کیا جهت جایزه اش در نشست خبری هیات مدیره منزل سینما خالی بود. به این ترتیب که در خبر چند خطی این رسانه راجع به نشست خبری هیات مدیره منزل سینما٬ گلایه از تبریک نگفتن به حاتمی کیا نیز به این شکل جای گرفت: «چرا منزل سینما در مواجهه با موفقیت های سینماگران ایرانی، تبعیض قائل می شود؛ هنگامی که یک کارگردان جایزه اسکار یا کن می گیرد، منزل سینما بیانیه تبریک صادر می کند، ولی در قبال موفقیت های فیلم هایی چون «محمد رسول الله(ص)» و «بادیگارد» در خارج از کشور، سکوت پیشه کرد؟»

در حالی روزنامه کیهان از سکوت در برابر جایزه فیلم «بادیگارد» انتقاد می کند که حاتمی کیا پیش از این در مورد جوایز جهانی چنین تعبیری به کار برده بود: «بی پرده بگویم که این خرس و پلنگ و شیر و حتی گروه تحریریه سایت استعداد گوساله سامری شدن را دارد و کجاست آن مفسر شجاع همچون مرتضی آوینی که با بیانی حکمیمانه این وارونگی های معنا را توضیح دهد.» و پرسش اینجاست هنگامی که او با چنین نگاهی به جشنواره های جهانی نزدیک می شود٬ چطور فیلمی به کارگردانی او از یک جشنواره اروپایی سردرمی آورد؟

او که این سخنان را در برنامه «راز» بیان کرده٬ در توضیح انتقادی که از جایزه اسکار فرهادی مطرح کرده بود٬ گفته بود: «این فریادی بود و اگر مماشات می کردم، آیندگان این بزدلی را بر من نمی بخشیدند. جهت من کشور عزیزمان ایران و ایرانی نامی نیست که صرفا در شناسنامه ام ثبت شده است باشد. هشت سال از عمر جوانی ام را به بهای جانم هزینه دادم و به عنوان یک سرباز بر خودم حقی قائلم که از آن دفاع کنم. حتی اگر همه دوستدارانم از من برنجند. وارونگی همین بس که متهم به حسادت شدم. من تاجر نیستم که به ضرر و زیان جیب و آبرویم فکر کنم.»

تلویزیون از جایزه حاتمی‌کیا ذوق می‌کند، از اسکار فرهادی نه

او همچنین گفته بود: «یک فیلمی ساخته می شود و در آن نشان داده می شود که ایرانی ها دروغگو هستند و بعد این فیلم در اسکار جایزه می گیرد آیا من نباید اعتراض کنم و حرف حق را بزنم مگر خط مشی من را اسکار تعیین می کند.»

حاتمی کیا حتی هنگامی که قصد داشت از فیلم «یه حبه قند» رضا میرکریمی قدردانی کند٬ در کنارش انتقادهایی را هم متوجه خود فرهادی و فیلم او کرده بود: «… اگر این حَبّه قندت نبود، یادمان می رفت کجایی هستیم و با کامِ تلخ در صفِ سفارتِ خرس نشان ایستاده بودیم تا از سرزمین هر لحظه آفتاب مان به جبرِ همکار تلخ مزاج، همه مهر دروغ بر پیشانی، متقاضی پناه به سرزمین هر لحظه ابری بگیریم.»

به نظر می‌رسد نگاه‌های خودی و غیرخودی نه فقط در رسانه‌های خصوصی٬ مکتوب و مجازی بلکه در صداوسیما که توقع نگاه برابر از آن می‌رود به وضوح قابل مشاهده است.

حالا در شرایطی که «بادیگارد» در یک جشنواره نه چندان مطرح اروپایی به موفقیتی دست یافته٬ دیگر این نوع نگاه ها فراموش شده است و گروهی که خود را طرفدار سینمای حاتمی کیا می دانند٬ معتقدند آنچنان که شایسته این موفقیت است از آن یاد و قدردانی نشده است٬ به نظر می رسد آنچه در جریان جایزه گرفتن فرهادی و موفقیت های بین المللی او مسئله داشته نه جایزه های خارجی و خرس و اسکار بلکه نام کارگردان برگزیده بوده است و اگر همین جوایز به کارگردانی چون حاتمی کیا اهدا شده است بود٬ حالا این گلایه مطرح می شد که آیا آنچنان که باید فرش قرمز جهت بزرگداشت و قدردانی از او پهن نمی شود.

این برخورد دوگانه در نگاه صداوسیما به عنوان جایزه حاتمی کیا نیز دیده می شود: در بخش های متفاوت خبری از جایزه حاتمی کیا یاد می شود٬ ولی در مورد جایزه اصغر فرهادی و جوایز اسکاری که جهت سینمای کشور عزیزمان ایران به ارمغان آورد٬ چشم سینمادوستان به دهان عادل فردوسی پور و برنامه ورزشی اش دوخته شده است بود تا شاید او روی آنتن تلویزیون اسمی از فرهادی و جایزه اش به میان بیاورد.

تلویزیون از جایزه حاتمی‌کیا ذوق می‌کند، از اسکار فرهادی نه

به نظر می رسد نگاه های خودی و غیرخودی نه فقط در رسانه های خصوصی٬ مکتوب و مجازی بلکه در صداوسیما که توقع نگاه برابر از آن می رود به وضوح قابل مشاهده هست. می توان تا موفقیت بعدی فیلمی مستقل از سینمای کشور عزیزمان ایران منتظر ماند و این بار دید٬ باز هم صداوسیما اسمی از جایزه جهانی محصولی از سینمای کشور عزیزمان ایران به میان می آورد و یا رسانه هایی که امروز دغدغه مند به نظر می رسند باز هم نگرانی از تبریک گفتن به برگزیدگان جهانی سینمای کشور عزیزمان ایران خواهند داشت یا خیر؟

واژه های کلیدی: ایران | جایزه | ایرانی | ایرانی | رسانه ها | جشنواره | بادیگارد | صداوسیما | اصغر فرهادی | جوایز اسکار | ابراهیم حاتمی کیا


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs